Facebook I media Kontakta oss

Pressmeddelande: ICJ-S fördömer livstidsdomar mot västsaharier

Pressmeddelande Västsahara i pdf format

En militärdomstol i Marocko dömer 24 västsaharier till mycket hårda fängelsestraff. Närmare hälften av de åtalade döms till livstids fängelse,  resterande till fängelse i mellan 20-30 år.

Natten mot söndagen avkunnades domen mot de 24 västsaharier som suttit häktade sedan det våldsamma nedbrytandet av det västsahariska protestlägret Gdiem Izik i november 2010.

De åtalade har suttit häktade i fängelset i Salé i över två års tid i väntan på rättegång. Från fängelset har åtalade vittnat om tortyr och annan omänsklig behandling, såsom våldtäkter med diverse tillhyggen samt psykisk terror från fångvaktarnas sida.

Nästan hälften av de åtalade döms mot sitt nekande till livstids fängelse, övriga får fängelsestraff mellan 20-30 år.

– Det är beklämmande att Militärdomstolen i Rabat, trots försök att ge sken av en rättvis rättegång, inte tillgodosåg de åtalades rättigheter på ett sätt som lever upp till de internationella  åtaganden Marocko gjort, säger Lisa Staxäng och Natasa Mirosavic, som bevakade delar av rättegången för ICJ-S räkning den 1 februari i år.

ICJ-S fördömer de oskäligt hårda straffen och det faktum att den marockanska staten inte tillförsäkrat de åtalade deras rätt till en rättvis rättegång.

ICJ-S arbetar för närvarande med att framställa en detaljerad rapport om rättegångsobservationen.

Rättegångsobservationer är ett led i ICJ-S ständiga arbete för att bevaka och värna rättsstatens principer. Rättegångsobservationerna genomförs med stöd av Folke Bernadotteakademin.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Ordförande Hanga Sántha, hanga.santha@icj-sweden.org +46 73641 83 79

Ordförande Caroline Mitt-Holm, caroline.mitt-holm@icj-sweden.org +46 70226 31 62

_________________________________________________________________

Internationella Juristkommissionens svenska avdelning är en sammanslutning av jurister med uppgift att främja mänskliga rättigheter och tillämpningen av rättsstatens principer, såväl i Sverige som internationellt.

Svenska Avdelningen av Internationella Juristkommissionen

Odengatan 88