Facebook I media Kontakta oss

Pressmeddelande: Svenska observatörer till rättegång i militärdomstol mot 24 civila västsaharier i Rabat fredagen den 13 januari 2012

Stockholm, 2012-01-10

Internationella Juristkommissionens svenska avdelning skickar fyra observatörer till Rabat för att bevaka en rättegång mot 24 civila västsaharier i militärdomstolen i Rabat. Rättegången hålls den 13 januari 2012.

Västsaharierna häktades i november 2010 i samband med den våldsamma nedbrytningen av protestlägret Gdem Izik. Lägret hade satts upp utanför El Aíun i syfte att protestera mot de marockanska myndigheternas ännu pågående kränkningar av västsahariers mänskliga rättigheter. Marockanska säkerhetsstyrkor stormade lägret och oroligheter följde, som resulterade i att ett tiotal personer dödades och över ett hundratal skadades.

De 24 västsaharierna är åtalade för följande brott: att tillhöra en organiserad väpnad grupp, att ha använt våld mot statens representanter, att ha orsakat marockanska polisers död och att ha vanhelgat två lik. De har suttit häktade i väntan på rättegång i 14 månader.

Marocko har undertecknat och ratificerat FN:s konvention om de medborgerliga och politiska rättigheterna, som reglerar rätten till en rättvis rättegång. Syftet med rättegångsobservationen är att få insyn i huruvida västsahariernas rätt till en rättvis rättegång beaktas av det marockanska rättssystemet i enlighet med Marockos internationella åtaganden. Särskilt oroväckande är att civila nu ställs inför militär domstol, vilket kraftigt strider mot folkrättsliga rekommendationer.

Kontaktperson: Oskar Eriksson, secretariat@icj-sweden.org, +46 738 40 67 50 eller + 46 8 654 62 80.

Svenska Avdelningen av Internationella Juristkommissionen

Odengatan 88